Przejdź do stopki

Uchwały 2025 r.

Treść

Uchwała Nr XVIII/114/25
Rady Miejskiej w Miejskiej Górce

z dnia 17 grudnia 2025 r.

w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji udzielanych z budżetu Gminy Miejska Górka dla publicznych i niepublicznych: szkół, przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego prowadzonych przez osoby fizyczne i osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego

Na podstawie art. 38 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 439) uchwala się, co następuje:

§ 1. 1. Ustala się tryb udzielania i rozliczania dotacji dla prowadzonych przez organy prowadzące, tj. przez osoby prawne inne niż Gmina Miejska Górka lub osoby fizyczne, publicznych lub niepublicznych:

1) przedszkoli, w tym specjalnych;

2) oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych;

3) innych form wychowania przedszkolnego;

4) szkół realizujących obowiązek szkolny lub obowiązek nauki;

5) podmiotów oświatowych prowadzących zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze;

6) podmiotów oświatowych realizujących wczesne wspomaganie rozwoju dziecka

- zwanych dalej "podmiotami oświatowymi".

2. Ustala się tryb przeprowadzania kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji wymienionych w ust. 1.

3. Ustala się zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu
jej wykorzystania, termin przekazania informacji o liczbie odpowiednio dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniów, wychowanków lub uczestników zajęć rewalidacyjno- wychowawczych oraz termin i sposób rozliczenia wykorzystania dotacji.

§ 2. 1. W celu uzyskania dotacji organy prowadzące: niepubliczne podmioty oświatowe – składają Burmistrzowi Miejskiej Górki wnioski o udzielenie dotacji dla każdego prowadzonego przez siebie podmiotu oświatowego, zawierające informacje o planowanej na kolejny rok budżetowy liczbie uczniów, dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych - nie później, niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji oraz przekazują dane do systemu informacji oświatowej według stanu na dzień 15 czerwca oraz 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.

2. W celu uzyskania dotacji organy prowadzące publiczne podmioty oświatowe składają Burmistrzowi Miejskiej Górki informacje o planowanej na kolejny rok budżetowy liczbie uczniów, dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji.

3. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również organów prowadzących publiczne i niepubliczne podmioty oświatowe – w zakresie podania planowanej liczby uczniów uczestniczących w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych oraz objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, w celu uzyskania dotacji, o których mowa w art. 15 i art. 30 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych.

4. Obowiązku, o którym mowa w ust. 1, nie stosuje się do organów prowadzących niepubliczne podmioty oświatowe – w roku, w którym dotacja została przyznana w drodze otwartego konkursu ofert.

5. Wniosek o udzielenie dotacji wymieniony w ust. 1 zawiera następujące dane:

1) nazwę i adres organu prowadzącego podmiot oświatowy oraz dane kontaktowe: numer telefonu i adres
e-mail oraz adres do doręczeń elektronicznych, jeżeli posiada,

2) nazwę i adres podmiotu oświatowego oraz dane kontaktowe: numer telefonu i adres
e-mail oraz adres do doręczeń elektronicznych, jeżeli posiada,

3) typ podmiotu oświatowego, formę kształcenia (dzienna, stacjonarna, zaoczna),

4) określenie charakteru podmiotu oświatowego (publiczna, niepubliczna)

5) określenie roku, na który ma być udzielona dotacja,

6) datę i numer zezwolenia na prowadzenie publicznego podmiotu oświatowego lub odpowiednio datę i numer zaświadczenia o wpisie do ewidencji niepublicznych podmiotów oświatowych,

7) datę rozpoczęcia działalności przez podmiot oświatowy,

8) planowaną liczbę uczniów, którzy będą uczęszczać do podmiotu oświatowego do końca roku budżetowego, na który udzielana ma być dotacja z podziałem na okresy od stycznia do sierpnia  i od września do grudnia, wraz z dodatkowym wyodrębnieniem planowanej liczby uczniów z niepełnosprawnościami z podaniem rodzajów niepełnosprawności i wieku dzieci (roku urodzenia), planowanej liczby uczniów, którzy objęci będą wczesnym wspomaganiem rozwoju, planowanej liczby uczniów/uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz planowanej liczbie uczniów niebędących mieszkańcami Gminy Miejska Górka,

9) planowaną liczbę uczniów podmiotów oświatowych spełniających inną przesłankę niewymienioną w pkt. 8 - zwiększającą dotację naliczaną według kwoty potrzeb oświatowych - określoną w rozporządzeniu Ministra Edukacji w sprawie sposobu podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych między jednostkami samorządu terytorialnego w danym roku, np. planowaną liczbę dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku poprzedzającym rok budżetowy w przedszkolach; planowaną liczbę dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku poprzedzającym rok budżetowy w oddziałach przedszkolnych i innych formach wychowania przedszkolnego; uczniowie klas sportowych, uczniowie należący do mniejszości narodowej lub etnicznej, uczniowie klas pierwszych, drugich i trzecich szkół podstawowych, planowaną średnią liczebność klas szkół podstawowych dla dzieci i młodzieży i itp. (podać rodzaj przesłanki),

10) w przypadku uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego) należy podać planowaną liczbę uczniów z podziałem odpowiednio na uczniów, którzy będą pobierać wychowanie przedszkole
lub edukacje w szkole w oddziałach ogólnodostępnych, oddziałach integracyjnych i oddziałach specjalnych. Uczniom w oddziałach ogólnodostępnych i integracyjnych należy przypisać planowaną tygodniową liczbę godzin wsparcia,

11) nazwę banku i numer rachunku bankowego podmiotu oświatowego, na który będą przekazywane miesięczne części dotacji podmiotowej.

§ 3. 1. Organ prowadzący dotowane podmioty oświatowe składa w terminie do 10. dnia każdego miesiąca, z tym, że za grudzień w terminie do dnia 5. grudnia Burmistrzowi Miejskiej Górki informację o faktycznej liczbie uczniów, dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, prowadzonych przez siebie podmiotów oświatowych, wymienionych w § 1, na których przysługuje dotacja - według stanu na pierwszy dzień roboczy danego miesiąca.

2. Comiesięczna informacja podmiotu oświatowego o faktycznej liczbie uczniów podmiotu oświatowego, a także uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych i dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, zawiera następujące dane:

1) nazwę i adres organu prowadzącego podmiot oświatowy oraz dane kontaktowe: numer telefonu i adres
e-mail oraz adres do doręczeń elektronicznych, jeżeli posiada,

2) nazwę i adres podmiotu oświatowego oraz dane kontaktowe: numer telefonu i adres e-mail oraz adres do doręczeń elektronicznych, jeżeli posiada,

3) określenie miesiąca, za który składana jest informacja o faktycznej liczbie uczniów,

4) nazwę banku i numer rachunku bankowego podmiotu oświatowego,

5) faktyczną liczbę uczniów, którzy uczęszczają do podmiotu oświatowego w danym miesiącu według stanu
na pierwszy dzień roboczy tego miesiąca, wraz z dodatkowym wyodrębnieniem faktycznej liczby uczniów z niepełnosprawnościami, z podaniem rodzajów niepełnosprawności, liczby i roku urodzenia dzieci z daną niepełnosprawnością według rodzajów niepełnosprawności określonych w danym roku budżetowym w rozporządzeniu Ministra Edukacji w sprawie sposobu podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych między jednostkami samorządu terytorialnego; faktyczną liczbę uczniów, którzy zostali objęci wczesnym wspomaganiem rozwoju; faktyczną liczbę uczniów/uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz faktyczną liczbę uczniów niebędących mieszkańcami Gminy Miejska Górka i niebędących jednocześnie uczniami z niepełnosprawnościami, uczniami z Ukrainy posiadającymi status pobytu legalnego z przypisaniem odpowiednio imienia i nazwiska ucznia, daty urodzenia, adresu zamieszkania ucznia, adresu i nazwy Gminy, w której uczeń zamieszkuje,

6) faktyczną liczbę uczniów podmiotu oświatowego spełniających inną przesłankę niewymienioną w pkt.5 - zwiększającą dotację naliczaną według kwoty potrzeb oświatowych - określoną w rozporządzeniu Ministra Edukacji w sprawie sposobu podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych między jednostkami samorządu terytorialnego w danym roku np. faktyczną liczbę dzieci w przedszkolach; faktyczną liczbę dzieci w oddziałach przedszkolnych i innych formach wychowania przedszkolnego; faktyczną liczbę dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku poprzedzającym rok budżetowy w przedszkolach; faktyczną liczbę dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku poprzedzającym rok budżetowy w oddziałach przedszkolnych i innych formach wychowania przedszkolnego; faktyczną liczbę uczniów klas pierwszych, drugich i trzecich szkół podstawowych, średnią liczebność małych szkół podstawowych
dla dzieci i młodzieży; faktyczną liczbę uczniów realizujących obowiązek szkolny lub nauki poza szkolą i itp. (podać rodzaj przesłanki),

7) w przypadku uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera (na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego) należy podać faktyczną liczbę uczniów z podziałem odpowiednio na uczniów, którzy pobierają wychowanie przedszkole lub edukację w szkole w oddziałach ogólnodostępnych, w oddziałach terapeutycznych, oddziałach integracyjnych i oddziałach specjalnych. Dodatkowo w przypadku uczniów, którzy pobierają wychowanie przedszkolne
lub edukację w szkole w oddziałach ogólnodostępnych, w oddziałach integracyjnych lub w oddziałach terapeutycznych należy każdemu z nich przypisać faktyczną tygodniową liczbę godzin udzielanego im wsparcia. Faktyczną tygodniową liczbę godzin wsparcia oblicza się zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji w sprawie sposobu podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych między jednostkami samorządu terytorialnego w danym roku,  z podziałem na faktyczną liczbę uczniów, z którymi realizowana jest liczba godzin wsparcia z uwzględnieniem następujących przedziałów:

a) brak godzin wsparcia „0”,

b) mniejsza niż 2 godziny lub równa 2 godzinom i nie jest równa 0,

c) większa niż 2 godziny i mniejsza niż 5 godzin lub równa 5 godzinom,

d) większa niż 5 godzin i mniejsza niż 10 godzin lub równa 10 godzinom,

e) większa niż 10 godzin.

3. Przez liczbę godzin wsparcia, o której mowa w ust.2 pkt 7 rozumie się tygodniową liczbę godzin wsparcia udzielaną uczniowi z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, stanowiącą sumę godzin obliczoną
na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji, określającego sposób podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych między jednostki samorządu terytorialnego, wydanego na podstawie art. 26 ust. 6 ustawy z dnia 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2024 r. poz. 1572 z późn. zm.)

4. Godzina wsparcia ucznia, o której mowa w ust.2 pkt 7, odpowiada jednostce czasu określonej w przepisach rozporządzenia ministra właściwego do sprawy oświaty i wychowania w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, wydanego na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz.1043 z późn. zm.) oraz w przepisach rozporządzenia ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli, wydanego na podstawie art. 111 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.

§ 4. 1. Organy prowadzące dotowane podmioty oświatowe, o których mowa w § 1, są obowiązane sporządzać i przekazywać Burmistrzowi Miejskiej Górki pisemne rozliczenie przyznanej dotacji
za poszczególne podmioty oświatowe, o których mowa w § 1, za rok budżetowy, tj. za okres od stycznia do grudnia roku, w którym udzielono dotacji – w terminie do 20. stycznia roku następnego.

2. Organy prowadzące podmioty oświatowe, które kończą swoją działalność w trakcie trwania roku budżetowego składają, w terminie do 20 dnia następującego po terminie zakończenia działalności, pisemne rozliczenie z wykorzystania otrzymanej dotacji, za okres od początku roku budżetowego do dnia zakończenia działalności.

3. Wzór rozliczenia dotacji, zawierający zakres danych podawanych w rozliczeniu stanowi załącznik
nr 1 do uchwały.

4. Organ dotujący ma prawo żądania wyjaśnień i dodatkowych informacji w zakresie złożonych rozliczeń oraz korekt tych rozliczeń.

§ 5. 1. Organowi dotującemu przysługuje prawo kontroli prawidłowości pobrania dotacji
oraz prawidłowości wykorzystania dotacji, przez podmioty oświatowe, o których mowa w § 1.

2. Kontrolę przeprowadza się na podstawie imiennego upoważnienia do kontroli wydanego
przez Burmistrza Miejskiej Górki oraz po okazaniu dowodu osobistego upoważnionej osoby.

3. O zamiarze przeprowadzenia kontroli, kontrolujący zawiadamia organ prowadzący kontrolowany podmiot oświatowy telefonicznie lub pisemnie - nie później niż na 7 dni przed terminem rozpoczęcia kontroli.

4. Czynności kontrolne przeprowadza się w siedzibie podmiotu kontrolowanego w dniach i godzinach pracy obowiązujących w podmiocie kontrolowanym oraz w obecności jego pracowników, a w uzasadnionych przypadkach - w dniach i godzinach ustalonych pomiędzy kontrolującymi a organem prowadzącym kontrolowany podmiot oświatowy.

5. W przypadku nieposiadania dokumentów, objętych kontrolą, w siedzibie kontrolowanego podmiotu oświatowego, organ prowadzący taki podmiot ma obowiązek dostarczyć i udostępnić je kontrolującym w miejscu, o którym mowa w ust. 4, w terminie uzgodnionym z kontrolującym – nie później jednak
niż w terminie 14 dni od otrzymania pisemnego wezwania o okazanie dokumentów podlegających kontroli.

6. Dokumentacja finansowa dotycząca wykorzystania otrzymanej dotacji oświatowej powinna być opisana w sposób trwały, umożliwiający ustalenie wysokości wydatków sfinansowanych ze środków dotacji – w odniesieniu do zakresu wykorzystania dotacji, o którym mowa w ustawie o finansowaniu zadań oświatowych.

7. Kontrolujący mają prawo dokonywania odpisów i kserokopii kontrolowanej dokumentacji, służących dokumentowaniu stwierdzonych nieprawidłowości.

8. Kserokopie służące jako załączniki do protokołu kontroli powinny być poświadczone za zgodność z oryginałem przez organy prowadzące kontrolowane podmioty oświatowe lub ich umocowanych przedstawicieli.

9. W razie potrzeby kontrolujący mogą występować do organu prowadzącego kontrolowany podmiot
lub do jego umocowanego przedstawiciela o udzielanie wyjaśnień w zakresie pobrania i wykorzystania dotacji.

§ 6. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół kontroli w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, który podpisują kontrolujący i przedstawiciele kontrolowanego podmiotu oświatowego: organ prowadzący taki podmiot lub jego umocowany przedstawiciel.

§ 7. 1. Jeżeli organ prowadzący kontrolowany podmiot oświatowy lub jego umocowany przedstawiciel odmawia podpisania protokołu – protokół podpisują jedynie osoby kontrolujące, czyniąc w nim adnotację o odmowie podpisania protokołu oraz dołączają pisemne wyjaśnienie przyczyn odmowy podpisu.

2. Odmowa podpisania protokołu nie wstrzymuje wydania wniosków pokontrolnych oraz dochodzenia zwrotu dotacji w trybie określonym w odrębnych przepisach.

3. Organ prowadzący kontrolowany podmiot oświatowy lub jego umocowany przedstawiciel może zgłosić Burmistrzowi Miejskiej Górki w terminie 7 dni od dnia podpisania protokołu kontroli, pisemne wyjaśnienia lub zastrzeżenia, co do ustaleń zawartych w protokole.

4. Burmistrz Miejskiej Górki rozpatruje złożone wyjaśnienia i zastrzeżenia oraz zawiadamia pisemnie kontrolowany podmiot o wyniku tego rozpatrzenia w terminie 14 dni od dnia ich wpływu.

§ 8. 1. W przypadku stwierdzenia, w trakcie kontroli, nieprawidłowości mających wpływ
na prawo do dotacji lub na wysokość dotacji, przysługującej kontrolowanemu podmiotowi, Burmistrz Miejskiej Górki w terminie 14 dni od dnia podpisania protokołu albo od dnia wpływu wyjaśnień lub zastrzeżeń, o których mowa w § 7 ust. 3, kieruje do kontrolowanego podmiotu wystąpienie pokontrolne.

2. Wystąpienia pokontrolnego nie kieruje się, jeżeli Burmistrz Miejskiej Górki uwzględni wyjaśnienia
lub zastrzeżenia, o których mowa w § 7 ust. 3.

3. Podmioty kontrolowane w terminie 14 dni od dnia otrzymania wystąpienia pokontrolnego zawiadamiają Burmistrza Miejskiej Górki o realizacji wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym.

§ 9. 1. Traci moc uchwała nr X/73/25 Rady Miejskiej w Miejskiej Górce z dnia 4 kwietnia 2025 r. w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości pobierania i wykorzystania dotacji udzielanych z budżetu Gminy Miejska Górka dla publicznych i niepublicznych: szkół, przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego prowadzonych przez osoby fizyczne i osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego (Dz.Urz. Województwa Wielkopolskiego z 2025r. poz. 3365).

2. Wzór rozliczenia dotacji, o którym mowa w § 4 ust. 3, stanowiący załącznik nr 1
do uchwały, ma zastosowanie po raz pierwszy do rozliczenia dotacji za 2026 rok.

3. Rozliczenie dotacji za 2025 rok odbywa się z zastosowaniem wzoru rozliczenia dotacji określonego w załączniku nr 1 do uchwały uchylanej, o której mowa w ust. 1, w brzmieniu dotychczasowym.

§ 10. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miejskiej Górki.

§ 11. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego i wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2026 roku.

Przewodniczący Rady Miejskiej


/-/ Zdzisław Goliński

Pliki do pobrania

Załącznik 622.94 KB
Uchwała Nr XVIII/114/25 791.41 KB