Uchwały 2023 r.

Treść

Uchwała Nr LVII/324/23
Rady Miejskiej w Miejskiej Górce

z dnia 25 lipca 2023 r.

w sprawie trybu i sposobu powoływania oraz odwoływania członków zespołu interdyscyplinarnego

Na podstawie art. 9a ust. 15 ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249 z późn. zm.) uchwala się, co następuje:

§ 1. 1. Uchwała określa tryb i sposób powoływania oraz odwoływania członków zespołu interdyscyplinarnego.

2. W celu powołania członków Zespołu Burmistrz Miejskiej Górki, zwany dalej „Burmistrzem”, występuje do podmiotów określonych w art. 9a ust. 3 pkt 1-6 oraz ust. 4 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie o imienne wskazanie osób mających reprezentować dany podmiot w Zespole.

3. Burmistrz może także wystąpić do podmiotów określonych w art. 9a ust. 5 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej o imienne wskazanie osób mających reprezentować dany podmiot w Zespole.

4. Po uzyskaniu od instytucji i organów wskazanych w ust. 2 i 3 danych osób wyznaczonych przez te podmioty Burmistrz powołuje wyznaczone osoby do Zespołu w drodze zarządzenia.

§ 2. Burmistrz Miejskiej Górki dokonuje zarządzeniem odwołania członka zespołu:

1) z własnej inicjatywy;

2) na pisemny wniosek podmiotu, którego członek jest przedstawicielem;

3) na jego pisemny wniosek;

4) w przypadku wygaśnięcia członkostwa w zespole wskutek zgonu członka zespołu lub ustania zatrudnienia w podmiocie, który reprezentował członek zespołu.

§ 3. Traci moc Uchwała Nr XXXVII/203/18 Rady Miejskiej w Miejskiej Górce z dnia 16 października 2018 r. w sprawie trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego w Miejskiej Górce oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania.

§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miejskiej Górki.

§ 5. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.

Przewodniczący Rady Miejskiej


/-/ Zdzisław Goliński

 

 

Uzasadnienie

Ustawa z dnia 9 marca 2023 roku o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 535) wprowadziła zmiany do ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249 oraz z 2023 r. poz. 289). Wprowadzone zmiany mają na celu zagwarantowanie lepszej ochrony osobom, które doświadczają przemocy oraz dotyczą zadań nałożonych na gminę.

Zgodnie z art. 9a ust. 15 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej Rada gminy określi, w drodze uchwały, tryb i sposób powoływania oraz odwoływania członków zespołu interdyscyplinarnego. Wprowadzone zmiany zobowiązują Gminę do powołania nowego zespołu interdyscyplinarnego nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie wyżej cytowanej ustawy tj. do dnia 22 września 2023 r. oraz wprowadzenia nowych uregulowań prawnych określających szczegółowe warunki jego funkcjonowaniem oraz tryb i sposób powoływania grup diagnostyczno-pomocowych.

Zgodnie z art. 9a ust. 2 i 8 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej nowy zespół interdyscyplinarny powołuje wójt, burmistrz albo prezydent. Zespół interdyscyplinarny działa na podstawie porozumień zawartych między wójtem, burmistrzem albo prezydentem miasta a podmiotami, o których mowa w ust. 3, 3a lub 5. Porozumienia określają w szczególności sposób i formę wymiany informacji, a także sprawy dotyczące uczestnictwa członków grup diagnostyczno-pomocowych w posiedzeniach i pracach tych grup.

Warunkiem rozpoczęcia realizacji ww. działań jest podjęcie uchwały we wskazanym zakresie.