Uchwały 2023 r.
Treść
Uchwała Nr LIII/300/23
Rady Miejskiej w Miejskiej Górce
z dnia 1 marca 2023 r.
w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Miejska Górka na lata 2023-2027
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 40) oraz art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 172 z późn. zm.) Rada Miejska w Miejskiej Górce uchwala, co następuje:
§ 1. Przyjmuje się Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Miejska Górka na lata 2023-2027, który stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miejskiej Górki.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.
Przewodniczący Rady Miejskiej
/-/ Zdzisław Goliński
Załącznik do uchwały Nr LIII/300/23
Rady Miejskiej w Miejskiej Górce
z dnia 1 marca 2023 r.
Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Miejska Górka na lata 2023-2027
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1. Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Miejska Górka na lata 2023 – 2027 określa podstawowe kierunki działania Gminy w gospodarowaniu zasobem mieszkaniowym oraz tworzy warunki do zaspokajania potrzeb, zapewnienia lokali mieszkalnych, lokali zamiennych.
§ 2. Uchwała określa:
1) Prognozę dotyczącą wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego gminy w poszczególnych latach,
2) Analizę potrzeb oraz plan remontów i modernizacji wynikający ze stanu technicznego budynków i lokali, z podziałem na kolejne lata,
3) Planowaną sprzedaż lokali w kolejnych latach,
4) Zasady polityki czynszowej,
5) Sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy w kolejnych latach,
6) Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej w kolejnych latach,
7) Wysokość wydatków w kolejnych latach, z podziałem na koszty bieżącej eksploatacji, koszty remontów oraz koszty modernizacji lokali i budynków wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, wydatki inwestycyjne
8) Inne działania mające na celu poprawę wykorzystania i racjonalizację gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Miejska Górka.
Rozdział 2.
Wielkość oraz stan techniczny zasobu mieszkaniowego Gminy Miejska Górka.
§ 3. 1. Mieszkaniowy zasób Gminy Miejska Górka na dzień 31 grudnia 2022 r. składa się z 21 lokali mieszkalnych położonych w 9 budynkach.
2. Lokale wchodzące w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miejska Górka przeznaczone na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych, powinny spełniać kryteria lokalu przeznaczonego na stały pobyt ludzi, określone przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 z późn. zm.), oraz rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1225).
3. Wielkość zasobu mieszkaniowego i wyszczególnione lokali stanowiących własność Gminy Miejska Górka wg stanu na dzień 31 grudnia 2022 r. przedstawia tabela nr 1.
TABELA nr 1
Lp |
Położenie budynku |
Ilość lokali |
Powierzchnia użytkowa [m2] |
1 |
Miejska Górka ul. Kilińskiego 2 |
2 |
40,10 |
2 |
Miejska Górka ul. Wojska Polskiego 15 |
5 |
214,00 |
3 |
Miejska Górka ul. Krasickiego 2 |
5 |
164,80 |
4 |
Miejska Górka ul. Korczaka 3 |
1 |
87,30 |
5 |
Miejska Górka ul. Kobylińska 39 |
1 |
48,40 |
6 |
Niemarzyn 61 |
2 |
134,80 |
7 |
Niemarzyn 24 |
3 |
128,00 |
8 |
Niemarzyn 22 |
1 |
64,00 |
9 |
Dłoń 14 |
1 |
149,20 |
Razem |
21 |
1030,60 |
§ 4. Planuje się systematyczne zmniejszanie ilości mieszkań poprzez sprzedaż lokali i budynków mieszkalnych. Pierwszeństwo w nabyciu mieszkań przysługuje najemcom lokali posiadającym umowy najmu zawarte na czas nieoznaczony. Znajdujące się w mieszkaniowym zasobie Gminy lokale o niższym standardzie, po zwolnieniu ich przez dotychczasowych najemców mogą być przeznaczone na najem socjalny.
§ 5. Nie przewiduje się zwiększenia ilości lokali mieszkalnych. Ewentualne utworzenie lokali może być jedynie podyktowane koniecznością zapewnienia mieszkania zastępczego w następstwie zdarzeń losowych.
§ 6. Prognozę wielkości mieszkaniowego zasobu Gminy w latach 2023 – 2027 przedstawia tabela nr 2.
TABELA nr 2
Wyszczególnienie |
Rok 2023 |
Rok 2024 |
Rok 2025 |
Rok 2026 |
Rok 2027 |
Liczba lokali mieszkalnych |
21 |
21 |
18 |
18 |
18 |
Powierzchnia użytkowa lokali |
1030,60 |
1030,60 |
902,60 |
902,60 |
902,60 |
§ 7. Budynki, w stosunku do których nadzór budowlany wyda decyzję o ich wyłączeniu z użytkowania mogą być przeznaczone do rozbiórki lub sprzedaży.
§ 8. Ewidencję lokali stanowiących mieszkaniowy zasób Gminy Miejska Górka oraz ich bieżącą aktualizacją prowadzi Burmistrz Miejskiej Górki.
Rozdział 3.
Analiza potrzeb oraz plan remontów i modernizacji wynikający ze stanu technicznego budynków i lokali z podziałem na kolejne lata
§ 9. 1. Analiza stanu technicznego budynków, w których znajduje się zasób mieszkaniowy wskazuje, iż ze względu na wiek i stan techniczny budynki wymagają znacznych nakładów na ich utrzymanie w należytym stanie oraz modernizacji.
2. Stan techniczny budynków lub poszczególnych jego elementów wskazuje na konieczność przeprowadzenia remontów. Dokonane remonty pozwolą na utrzymanie mieszkaniowego zasobu w stanie, co najmniej niepogarszającym się, a przy ich systematycznej realizacji doprowadzą do poprawy stanu technicznego zasobu. Stan techniczny budynków przedstawia tabela nr 3.
W celu określenia stanu technicznego budynków mieszkalnych użyto następujących oznaczeń:
„D” – stan dobry – budynek w okresie objętym prognozą nie wymaga napraw
„Ś” – stan średni – elementy konstrukcji są w dobrym stanie, natomiast inne elementy budynku należy naprawić, konserwować bądź wymienić (np. okna, drzwi, konserwacja pokrycia dachowego, przeróbka lub wymiana instalacji wewnętrznej)
„N” – stan niezadowalający – uszkodzone elementy budynku, wymagany remont polegający na wymianie co najmniej jednego elementu budynku – naprawa główna.
TABELA nr 3
Lp |
Położenie budynku |
Rok 2023 |
Rok 2024 |
Rok 2025 |
Rok 2026 |
Rok 2027 |
1 |
Miejska Górka ul. Kilińskiego 2 |
Ś |
Ś |
Ś |
Ś |
Ś |
2 |
Miejska Górka ul. Wojska Polskiego 15 |
Ś |
Ś |
Ś |
Ś |
Ś |
3 |
Miejska Górka ul. Krasickiego 2 |
Ś |
Ś |
Ś |
Ś |
Ś |
4 |
Miejska Górka ul. Korczaka 3 |
D |
D |
D |
D |
D |
5 |
Miejska Górka ul. Kobylińska 39 |
Ś |
Ś |
Ś |
Ś |
Ś |
6 |
Niemarzyn 61 |
Ś |
Ś |
Ś |
Ś |
Ś |
7 |
Niemarzyn 24 |
Ś |
Ś |
Ś |
Ś |
Ś |
8 |
Niemarzyn 22 |
Ś |
Ś |
Ś |
Ś |
Ś |
9 |
Dłoń 14 |
Ś |
Ś |
Ś |
Ś |
Ś |
3. Budynki wymagają podjęcia robót remontowych: elementów konstrukcyjnych, dachów, odnowienia elewacji, instalacji wodno-kanalizacyjnych, zmian w zakresie instalacji elektrycznej, drożności i szczelności przewodów wentylacyjnych, dymowych i spalinowych.
4. Stan techniczny lokali i budynków mieszkaniowego zasobu Gminy wskazuje potrzebę uzyskania standardów technicznych, które powinny docelowo posiadać budynki i lokale mieszkalne.
5. Ustalone potrzeby remontowe i plan remontów wykazują, że nie jest konieczne wyłączenie lokali z eksploatacji w celu wykonania remontu.
6. Analizę potrzeb oraz plan remontów i modernizacji wynikający ze stanu technicznego budynków i lokali z podziałem na kolejne lata określa tabela nr 4.
TABELA nr 4.
Rodzaj robót |
Rok 2023 w zł. |
Rok 2024 w zł. |
Rok 2025 w zł. |
Rok 2026 w zł. |
Rok 2027 w zł. |
Roboty ogólnobudowlane |
27 000,00 |
10 000,00 |
10 000,00 |
30 000,00 |
30 000,00 |
Instalacja gazowa |
10 000,00 |
5000,00 |
2000,00 |
2000,00 |
2000,00 |
Naprawy dachu i obróbki blacharskie |
5000,00 |
20 000,00 |
10 000,00 |
5000,00 |
5000,00 |
Naprawa instalacji elektrycznej |
5000,00 |
2000,00 |
2000,00 |
2000,00 |
2000,00 |
Naprawa przewodów kominowych i wentylacyjnych |
3000,00 |
2000,00 |
2000,00 |
2000,00 |
2000,00 |
Rozdział 4.
Sprzedaż lokali
§ 10. Przewiduje się, że sprzedaż lokali mieszkalnych w poszczególnych latach będzie uzależniona od zainteresowania najemców wykupem mieszkań.
§ 11. 1. Sprzedaży podlegać będą sukcesywnie wszystkie lokale znajdujące się w budynkach, w których znajdują się wyłącznie lokale mieszkalne.
2. W pierwszej kolejności odbywać się będzie sprzedaż lokali w budynkach, w których proces został już zapoczątkowany oraz w sytuacji gdy wszyscy najemcy w budynku wyrażają gotowość wykupu lokalu mieszkalnego, w wyniku czego budynek przestaje być własnością gminy.
3. Zakłada się, że w zasobie gminy pozostaną w większości mieszkania wynajmowane przez osoby o niskich dochodach, osoby starsze, których nie stać na wykup zajmowanych lokali.
§ 12. Prognozowana sprzedaż lokali mieszkalnych w latach 2023 – 2027 przedstawia tabela nr 5.
TABELA nr 5
Rok 2023 |
Rok 2024 |
Rok 2025 |
Rok 2026 |
Rok 2027 |
0 |
0 |
3 |
0 |
0 |
Rozdział 5.
Zasady polityki czynszowej
§ 13. 1. Polityka czynszowa powinna zmierzać do takiego ukształtowania stawek czynszu aby wpływy z czynszów pokrywały rzeczywiste koszty utrzymania budynków, a w szczególności koszty administrowania, konserwacji i bieżących remontów.
2. Najemcy lokali mieszkalnych wchodzących w skład zasobu zobowiązani są opłacać czynsz według stawek ustalonych przez Burmistrza Miejskiej Górki w drodze zarządzenia.
3. Najemca oprócz czynszu jest zobowiązany do uiszczania opłat związanych z eksploatacją mieszkania, niezależnych od właściciela, tj. opłat za dostawę do lokalu energii elektrycznej, gazu, wody, odprowadzania ścieków oraz odbiór nieczystości stałych i płynnych, w wypadkach, gdy korzystający z lokalu nie ma zawartej umowy bezpośrednio z dostawcą mediów lub usług.
§ 14. 1. Stawki czynszu lokali mieszkalnych ustala się od 1 m2 powierzchni z uwzględnieniem czynników podwyższających i obniżających wartość lokalu.
2. Ustala się następujące czynniki podwyższające i obniżające stawkę podstawową:
1) czynniki podwyższające stawki czynszu:
a) położenie lokalu w nowych budynkach (zastosowanie czynnika przez pierwsze 2 lata, licząc od daty zakończenia budowy, tj. od dnia oddania obiektu do użytkowania) – 10 %
2) czynniki obniżające stawki czynszu:
a) brak instalacji wodno-kanalizacyjnej – 10 %
b) brak łazienki – 10 %
c) brak WC – 10 %
d) brak gazu przewodowego – 10 %
e) brak instalacji centralnego ogrzewania – 10 %
3. W przypadku wystąpienia w lokalu większej ilości czynników wpływających na obniżenie czynszu określonych w ust. 2 pkt 2, łączna obniżka nie może przekroczyć 30 % stawki bazowej czynszu.
4. Czynniki, o których mowa w ust. 2 nie dotyczą najmu socjalnego lokalu. Stawka czynszu najmu socjalnego lokalu nie może przekroczyć 50 % stawki najniższego czynszu obowiązującego w gminnym zasobie mieszkaniowym.
§ 15. 1. W czasie trwania stosunku najmu wynajmujący może podwyższać stawkę czynszu, jeżeli dokonał w lokalu ulepszeń mających wpływ na wysokość czynszu.
2. W sytuacji, gdy wyposażenie techniczne jest uszczuplone z przyczyn leżących po stronie wynajmującego, czynsz najmu zmniejsza się zgodnie z § 14 ust. 2.
3. Przed dokonaniem zmiany wysokości czynszu należy sporządzić protokół stwierdzający powstanie czynników przedstawionych w ust. 1 i 2.
4. W przypadku zgody wynajmującego na dokonanie ulepszenia przez najemcę, które mają wpływ na podniesienie standardu mieszkania, czynsz pozostawia się na dotychczasowym poziomie.
§ 16. Czynsz najmu płacony jest z góry, do 10 dnia każdego miesiąca na wskazany rachunek bankowy.
§ 17. Wynajmujący lokal może podwyższać czynsz, wypowiadając dotychczasową wysokość czynszu, z zachowaniem zasad wynikających z przepisów prawnych obowiązujących w tym zakresie.
Rozdział 6.
Sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu oraz przewidywane zmiany w zakresie zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy
§ 18. 1. Gminnym zasobem mieszkaniowym w imieniu Gminy Miejska Górka zarządza Burmistrz Miejskiej Górki.
2. W latach 2023 – 2027 nie przewiduje się zmian w zakresie zarządzania mieszkaniowym zasobem Gminy Miejska Górka.
3. Zarządzanie polega na racjonalnym gospodarowaniu nieruchomościami, utrzymaniu należytego stanu technicznego budynków przez prowadzenie remontów i bieżących konserwacji obiektów oraz obsługę finansowo księgową zasobu, a także realizacji zadań wynajmującego wobec najemcy, określonych w obowiązujących przepisach.
Rozdział 7.
Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej w kolejnych latach
§ 19. 1. Źródłami finansowania gospodarki mieszkaniowej w latach 2023 – 2027 będą w szczególności:
1) Dochody z czynszów za lokale mieszkalne,
2) Dochody z dzierżaw i najmu części nieruchomości znajdujących się w zasobie,
3) Dochody ze sprzedaży mieszkań.
2. Planuje się pozyskiwanie środków zewnętrznych w celu tworzenia lokali na potrzeby najmu socjalnego i lokali zamiennych.
Rozdział 8.
Wysokość wydatków kolejnych latach, z podziałem na koszty bieżącej eksploatacji, koszty remontów oraz koszty modernizacji lokali i budynków wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, wydatki inwestycyjne.
§ 20. 1. Wysokość wydatków w kolejnych latach z podziałem na koszty bieżącej eksploatacji, koszty remontów i koszty modernizacji lokali i budynków wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy określa tabela nr 6.
2. Ostateczny zakres rzeczowo-finansowy planu na lata 2023 – 2027 będzie corocznie weryfikowany na etapie tworzenia budżetu gminy na dany rok.
3. W wyjątkowych sytuacjach, np. gdy nastąpi konieczność natychmiastowego wykonania nieplanowanego remontu z uwagi na zagrożenia życia lub zdrowia ludzi i mienia, przewiduje się zwiększenie kwoty wydatków w budżecie gminy.
TABELA nr 6.
Rok |
Koszty bieżącej eksploatacji w zł. |
Koszty remontów w zł. |
Koszty modernizacji w zł. |
Koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi w zł. |
Koszty inwestycyjne w zł. |
2023 |
28 000,00 |
50 000,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
2024 |
28 000,00 |
39 000,00 |
10 000,00 |
0,00 |
80 000,00 |
2025 |
28 000,00 |
26 000,00 |
10 000,00 |
0,00 |
0,00 |
2026 |
28 000,00 |
41 000,00 |
10 000,00 |
0,00 |
0,00 |
2027 |
28 000,00 |
41 000,00 |
10 000,00 |
0,00 |
0,00 |
RAZEM |
140 000,00 |
197 000,00 |
40 000,00 |
0,00 |
80 000,00 |
Rozdział 9.
Inne działania mające na celu poprawę wykorzystania i racjonalizację gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Miejska Górka
§ 21. Wynajmujący w celu poprawy wykorzystania i racjonalnej gospodarki mieszkaniowym zasobem Gminy podejmować będzie działania polegające na:
1) Zamianach lokali, w tym:
a) Zamianie w ramach zasobu, tak aby gospodarstwa domowe zajmowały lokale odpowiadające wielkości rodziny i sytuacji materialnej,
b) Zamianach sposobu użytkowania na mieszkalne np. wolnych przestrzeni w budynkach, adaptacja strychu,
2) Sprzedaży lokali:
a) Udzielanie bonifikat dla najemców wyrażających chęć wykupu mieszkań,
b) Dokonywanie sprzedaży mieszkań na raty.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 40) do wyłącznej właściwości rady należy stanowienie w innych prawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy, natomiast art. 40 ust. 2 pkt 3 mówi, że organy gminy mogą wydawać akty prawa miejscowego w zakresie zasad zarządu mieniem gminy. Stosownie do zapisu art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i zmianie Kodeksy Cywilnego (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 172 z późn. zm.) rada gminy uchwala wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy.
Zgodnie z treścią art. 21 ust. 2 ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i zmianie Kodeksu Cywilnego program, o którym mowa opracowuje się na minimum 5 lat. W związku z tym należy przyjąć nowy "Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Miejska Górka", na lata 2023-2027.