Przejdź do stopki

Uchwały 2021 r.

Treść

Uchwała Nr XXXV/207/21
Rady Miejskiej w Miejskiej Górce

z dnia 29 grudnia 2021 r.

w sprawie ustalenia wysokości diet oraz należności z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowych radnych Rady Miejskiej w Miejskiej Górce

Na podstawie art. 25 ust. 4, 6 i 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1372 z późn. zm.) oraz §5 Rozporządzeni Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2000 r. w sprawie sposobu ustalenia wynagrodzenia należności z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowych radnych rady gminy (Dz. U. z 2000 r. Nr 66 poz. 800 z późn. zm.), Rada Miejska w Miejskiej Górce uchwala, co następuje:

§ 1. 1. Ustala się miesięczną dietę w następującej wysokości:

1) Przewodniczący Rady Miejskiej w Miejskiej Górce - 1 600,00 zł;

2) Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Miejskiej Górce - 1 000,00 zł;

3) Przewodniczący Komisji Rady Miejskiej w Miejskiej Górce - 900,00 zł:

4) Radni, członkowie 2 Komisji - 800,00 zł;

5) pozostali Radni - 600,00 zł.

2. Osobom wymienionym w ust. 1 obniża się miesięczną dietę za każdą nieobecność na posiedzeniu Rady Miejskiej lub komisji, której jest się członkiem o 10%. W ciągu miesiąca maksymalna obniżka może wynieść 30% przysługującej diety.

3. Potrąceń, o których mowa w ust. 2 dokonuje się na podstawie list obecności z posiedzeń Rady Miejskiej i komisji stałych Rady.

4. Dieta nie ulega obniżeniu, jeżeli nieobecność na sesjach oraz komisji wynika z oddelegowania radnego przez Przewodniczącego Rady Miejskiej do wykonywania innych obowiązków wynikających z pełnienia funkcji radnego w tym:

1) reprezentowania Rady Miejskiej w instytucjach rządowych i samorządowych;

2) reprezentowania Rady Miejskiej w spotkaniach okolicznościowych.

5. Dieta wypłacana jest co miesiąc, do 10 dnia następnego miesiąca na podstawie zestawień przygotowanych przez biuro rady.

6. Za ostatni miesiąc kadencji radnego - radny otrzymuje dietę naliczoną proporcjonalnie do ilości dni trwania kadencji w tym miesiącu.

§ 2. 1. Zgodę na podróż służbową radnego wyraża Przewodniczący Rady Miejskiej, a dla Przewodniczącego Rady Miejskiej Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej, wydając polecenie wyjazdu służbowego, w którym jednocześnie wskazuje środek lokomocji.

2. Z tytułu podróży służbowej radnemu przysługuje zwrot kosztów przejazdu samochodem nie będącym własnością Gminy Miejska Górka według maksymalnych stawek za jeden kilometr przebiegu określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów nie będących własnością pracodawcy (Dz. U. z 2002 Nr 27, poz. 271 z późn. zm.).

3. Rozliczenie kosztów podróży przez radnego musi być dokonane w terminie 14 dni od dnia zakończenia podróży.

4. W przypadku gdy radny nie rozliczy się z kosztów podróży w terminie określonym w ust. 4, traci uprawnienia do żądania zwrotu kosztów podróży.

5. Biuro Rady prowadzi rejestr wydanych radnym poleceń wyjazdów służbowych.

§ 3. Traci moc Uchwała Nr XVII/90/16 Rady Miejskiej w Miejskiej Górce z dnia 23 listopada 2016 roku w sprawie ustalenia zasad i wysokość diet przysługujących radnym.

§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miejskiej Górki.

§ 5. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2022 roku.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej


Zdzisław Goliński

 

Uzasadnienie

Na podstawie art. 25 ust.4 ustawy o samorządzie gminnym, na zasadach ustalonych przez radę gminy, radnemu przysługuje dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowych. Zgodnie z art. 25 ust. 8 ustawy o samorządzie gminnym rada gminy przy ustalaniu wysokości diet radnych bierze pod uwagę funkcje pełnione przez radnego. Maksymalna wysokość diet radnych nie może przekroczyć w ciągu miesiąca łącznie 2,4% kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe. Na dzień podejmowania niniejszej uchwały kwota bazowa wynosi 1 789,42 zł, a jej 2,4% stanowi kwotę 4 294,61zł. Zgodnie z § 2 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2000 r. w sprawie maksymalnej wysokości diet przysługujących radnemu gminy, w gminach poniżej 15 tys. mieszkańców, miesięczna wysokość diety radnego nie może przekroczyć 50% maksymalnej wysokości diety. Aktualnie zatem maksymalna kwota diety dla radnych Rady Miejskiej w Miejskiej Górce wynosi 2 147,30 zł.

Ponieważ obecnie obowiązująca uchwała jest aktem z 2016 roku dla aktualności i przejrzystości ustalania obowiązujących diet dokumentu proponuje się podjąć uchwałę o treści proponowanej w niniejszym projekcie.

W judykaturze wykształciła się jednolita linia orzecznicza, zgodnie z którą dieta stanowi rekompensatę za utracone przez radnego zarobki, a zatem nie jest świadczeniem pracowniczym.  W związku z powyższym celem ustalonej diety jest rekompensowanie radnemu wynagrodzenia utraconego z powodu jego nieobecności w pracy, w czasie wypełniania przez niego ustawowych obowiązków oraz pokrycie wydatków związanych z wykonywanym mandatem. W przypadku diety wypłacanej w formie zryczałtowanej, płatnej w pewnych wyznaczonych okresach wymagane jest, aby ustalając tę formę diety, rada określiła, w sposób nie budzący wątpliwości, zasady potrącenia diet z tytułu nieobecności radnego na sesjach rady oraz na posiedzeniach komisji rady i ewentualnie w innych pracach. Biorąc powyższe pod uwagę musi być ustalony system potrąceń w przypadku niewykonywania funkcji.

Ponadto kwestię, którą należy uregulować to kwestia delegowania radnego (w związku z wykonywanym mandatem) poza granice gminy. Każdy radny, który w ramach swojego mandatu zostanie oddelegowany w podróż poza granice gminy ma prawo do zwrotu należności z tytułu diet i ryczałtów obliczanych na podstawie rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2000 r. w sprawie sposobu określenia należności z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowych radnych rady gminy ( Dz. U. z 2000 r. Nr 66 poz. 800 z późn. zm.).

Obecna uchwała ma na celu zwiększenie dotychczasowych diet oraz czytelne i przejrzyste sprecyzowanie uregulowań związanych z naliczaniem diet oraz rozliczaniem kosztów podróży służbowych radnych.

Mając powyższe na uwadze podjęcie uchwały uznaje się za zasadne.

Pliki do pobrania

Uchwała Nr XXXV/207/21 280.57 KB