Zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych w placówkach handlowych i gastronomicznych
Treść
Podstawa prawna:
Art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity Dz. U. z 2019 r. , poz. 2277 ze zm. )
Wymagane dokumenty:
- wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w placówkach handlowych i gastronomicznych – art. 18 ust. 5 i 6 ustawy
Załączniki:
- dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu stanowiącego punkt sprzedaży napojów alkoholowych
- pisemna zgodę właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku, jeśli punkt będzie zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym
- decyzję właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, potwierdzającego spełnienie warunków sanitarnych przez punkt sprzedaży
Termin odpowiedzi:
- do 30 dni
Opłaty:
Opłaty za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych:
- Opłata podstawowa:
- 525 zł - na sprzedaż napojów alkoholowych zawierających do 4,5% alkoholu i piwo
- 525 zł - na sprzedaż napojów alkoholowych zawierających od 4,5% do 18% alkoholu
- 2100 zł – na sprzedaż napojów alkoholowych zawierających pow. 18% alkoholu
Gdy roczna wartość sprzedaży w roku poprzednim przekroczyła:
- 37.500 zł – dla napojów o zawartości do 4,5% alkoholu i piwo – opłata wynosi 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim
- 37.500 zł – dla napojów o zawartości od 4,5% do 18% alkoholu – opłata wynosi 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim
- 77.000 zł – dla napojów o zawartości pow. 18% alkoholu – opłata wynosi 2,7% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim.
Terminy płatności:
- I rata – do 31 stycznia
- II rata do 31 maja
- III rata do 30 września
w przypadku nowego przedsiębiorcy – termin płatności następuje przed wydaniem zezwolenia
Tryb odwoławczy:
- odwołanie od decyzji Burmistrza Miejskiej Górki wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lesznie za pośrednictwem organu, który wydał decyzję (odwołanie składa się w Sekretariacie Urzędu). Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.
Informacje dodatkowe:
- odbiór zezwolenia osobiście lub przez pełnomocnika za okazaniem dowodu osobistego.
- w przypadku braku kompletu wymaganych dokumentów wnioskodawca zostanie wezwany do ich uzupełnienia. Jeśli w ciągu 7 dni wniosek nie zostanie uzupełniony nie będzie rozpatrzony.
- lokalizacja punktu sprzedaży napojów alkoholowych opiniuje Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
- oświadczenie o wartości sprzedaży napojów alkoholowych w roku poprzednim składa się odrębnie dla każdego rodzaju alkoholu – wg posiadanych zezwoleń.
- w przypadku nie dokonania wpłaty w określonym terminie lub nie złożenia oświadczenia o wartości sprzedaży w roku ubiegłym zgodnie z art. 18 ust.12 pkt. 5 – następuje wygaszenie zezwolenia. Przedsiębiorca, któremu zezwolenie wygasło z w/w przyczyn może wystąpić z wnioskiem o wydanie nowego zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 6-ciu miesięcy od wydania decyzji o wygaśnięciu.
Jednostka odpowiedzialna:
Wydział Organizacyjny, Józef Jabłoński, tel. (65) 54 74 507, nr wewnętrzny: (65) 322 64 30